fbpx

5 winning zones van branding | Sjoerd Bouw

Van verhaal naar merk

Sjoerd Bouw, communicatieadviseur

Vorige week lanceerden we ons eigen (merk)verhaal. Een verhaal waarin we jou laten zien wat onze belangrijkste drijfveer is: het creëren van echte merkfans. Ambassadeurs. Iets wat je alleen kunt bereiken door sterke, waardevolle merkervaringen te creëren.

Maar wat maakt een merk een sterk merk? Waarom is branding essentieel voor de juiste beleving? Waarom vinden wij het zo belangrijk om daar aandacht aan te besteden? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: het werkt. Als je het goed aanpakt tenminste. Goede branding zorgt voor winst op veel verschillende terreinen. Welke moet je kennen?

“5 winning zones van branding”

 

1 HERKENBAARHEID

Dit heeft alles te maken met het vertrouwde gevoel dat je je gasten of klanten wil geven. Passend bij je merk zien ze keer op keer hetzelfde logo, dezelfde stijl, dezelfde tone-of-voice, hetzelfde type content en dezelfde service. Steeds opnieuw zorgt dit voor herkenning. Door die consistentie weten je gasten of klanten wat ze van je kunnen verwachten. Dat gevoel zorgt voor vertrouwen; de basis voor iedere relatie.

 

2 ONDERSCHEIDENDE POSITIONERING

Goede branding vertaalt het voordeel, jouw merkwaarde of unieke persoonlijke eigenschap naar de buitenwereld. Het toont je onderscheidend vermogen. Het DNA van jouw organisatie. Vandaaruit kies je jouw unieke positionering ten opzichte van je concurrenten. Door je verhaal vanuit hier op te bouwen kun je de juiste mensen voor jouw merk aantrekken en aanspreken. De juiste snaar raken noemen we dat.

 

3. FOCUS EN MOTIVATIE

Branding helpt je om keuzes te maken en onderbouwen. Op een natuurlijke manier geeft het je organisatie richting en motivatie. Als je branding op orde is kun je in de praktijk veel beter toetsen wat je wel en niet moet doen. ‘Past het bij het merk?’ is de enige vraag die je steeds herhaalt. Duidelijkheid over waar je voor staat en waar je voor gaat helpt enorm in de focus van je activiteiten en je team.

 

4. HELDERE BELOFTE

Belofte maakt schuld, ook voor merken. Jouw beloftes zijn verankerd in je brand. Ze moeten geloofwaardig zijn, want je moet ze wel kunnen waarmaken. Als je weet wat je kunt beloven is het tijd voor de juiste associaties. Een goede merkbelofte geeft jouw klanten of gasten namelijk energie. Het zet ze in beweging. Hierbij is het enorm belangrijk om je publiek te kennen, want dan kun je inspelen op de juiste gevoelens en motivaties.

 

5. FANS DELEN GRAAG

Mensen delen graag over merken waar ze enthousiast over zijn. Merken die waarmaken wat ze beloven en een consistent beeld laten zien hebben een streepje voor. Als duidelijk is waar je voor staat komen verwachtingen vaker overeen met de werkelijkheid. Zorg dat je like-able bent en maak waar wat je belooft. Of liever nog, doe meer dan je belooft. Daarmee zorg je voor fans. Ambassadeurs! En die delen graag…

Een merk bouwen doe je niet zomaar

Het vraagt om aandacht en toewijding. Wat vind je echt belangrijk? Al snel kom je erachter dat er veel belangrijk is en dat het lastig is om te benoemen waarom je iets belangrijk vindt. Waarom doe je wat je doet? Als je het antwoord op die vraag goed onder woorden kunt brengen ben je een heel eind in de juiste richting. Bij het sterk neerzetten van je eigen merk is het slim om iemand van buiten de organisatie mee te laten kijken. Diegene is makkelijker in staat om hoofd en bijzaken van elkaar te scheiden. Zo kun je tot de kern komen. De essentie van jouw merk.

Starten met branding

Dat begint bij de basis, bij een goed verhaal. Jouw verhaal. Dat moet scherp staan. Van daaruit kijken we samen verder. Naar hoe we impact kunnen maken. Jouw merkstrategie staat altijd centraal in onze aanpak…  Hulp nodig bij jouw branding? Wij regel het voor je.

Ook Leuk!